Get Adobe Flash player

U bent hier

Home

Alcohol en sport!? Geen goede combinatie!

Alcohol levert veel energie: 7kcal per gram. Bijna evenveel als vet (9kcal) en zowat het dubbele van koolhydraten (4kcal). Alcohol dringt door tot in de spieren, maar draagt daar helemaal niet bij tot de energievoorziening: het is er alleen aanwezig. De verwerking ervan gebeurt uitsluitend in de lever. Naarmate die verwerking vordert, daalt de concentratie in het bloed en ook in de spieren. Sporten helpt de alcoholconcentratie in het bloed dus niet omlaag. Maar alcohol zorgt wel voor de stijging van lactaatconcentratie (op zich een energiebron voor spieren, hart en hersenen). Voor de verwerking van alcohol gebruik de lever immers eenzelfde stof, waarvan de voorrang beperkt is. En alcohol krijgt de voorrang.
 
Wat zijn dan juist de nadelen?

  • Duurinspanningen verlopen minder goed. De aanvoer van brandstof, suikers en vetten, is cruciaal voor dit soort inspanningen. Acetaat een afbraakstof van alcohol blokkeert de vrijzetting van vetten uit de vetvoorraden met meer dan de helft, waardoor de verbranding van vetten met meer dan de helft (70%) afneemt.
  • De psychomotorische vaardigheden zoals het behoud van evenwicht, snelle reacties en motorische coördinatie (onder meer oog-hand), maar ook van de geheugenwerking, de herkenningsprocessen, visuele fixatie en concentratie lopen minder goed. Kleine foutjes in die vaardigheden leiden tot missers en prestatieverlies, of erger nog tot ongevallen en kwetsuren.
  • Alcohol na inspanning hindert het herstel van spierschade, diepe slaap (je kan er sneller van in slaap vallen maar je slaapt minder vast), de suikervoorraden worden minder goed aangevuld en zo brengt het de prestaties van de dag erna in gedrang.

Karolien Rector, 10/06/2012