Get Adobe Flash player

U bent hier

Home

Nachtarbeid en voeding

Het is niet gemakkelijk om tijdens nachtwerk de juiste structuur in de voeding te behouden. Verstoord bioritme, een gesloten kantine, niet genoeg honger voor een volwaardige warme maaltijd of te weinig tijd om rustig te eten: dit zijn slechts enkele van de factoren die maken dat nachtwerkers vaak slechte voedingsgewoonten hebben tijdens hun shift. Toch is het belangrijk om zoveel mogelijk de ‘3 maaltijden structuur’ te volgen. Probeer de maaltijden zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip te nemen. Bijvoorbeeld:

Eerste maaltijd

Tijdens de vooravond

Best een warme maaltijd

Tweede maaltijd

Rond half twee

Een kleine lichte maaltijd

Derde maaltijd

Voor het slapen

Een licht ontbijt

Nog enkel tips op een rijtje:

  • Hou rekening met een vertraagde spijsvertering: ’s nacht verteren we onze voeding minder gemakkelijk. Normaal slapen we immers ’s nachts, eten we niet en verbruiken we dus weinig energie. Om deze reden stelt onze biologische klok ons spijsverteringsstelsel ’s nachts op rust. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden.
  • Eet niet te veel: het spijsverteringsstelsel kan ’s nachts geen grote hoeveelheden verwerken. Een te zware maaltijd zal de maag en de darmen er belasten en ook vermoeidheid in de hand werken.
  • Let op met vetrijke maaltijden: ’s nachts kan het lichaam veel moeilijker vetten omzetten in de broodnodige energie. Ook vetrijke maaltijden werken vermoeidheid in de hand.
  • Vermijd suikerrijke snacks en snoep: ze zijn misschien wel lekker, maar het hoge suikergehalte maakt dat de bloedsuikerwaarden gaan schommelen, met uiteindelijk vermoeidheid tot gevolg. 

 

Karolien Rector, 7/10/2015