Get Adobe Flash player

U bent hier

Home

Noten tijdens het sporten?

In sportmiddelen duiken ze op met de regelmaat van de klok, de zakjes met allerlei noten bedoeld als bron van energie. Het is dan ook de vraag of noten wel geschikt zijn voor sporters in het algemeen? 

Eén ding kunnen we alvast bevestigen: noten bezitten tal van positieve gezondheidseigenschappen. Dankzij hun samenstelling bevatten ze heel wat voedingselementen: eiwitten, vezels, vitamines (B-E), mineralen (vooral ijzer) en vetten. De meeste daarvan zijn gezonde voedingsstoffen. Enkel het feit dat noten ook vetrijk zijn, doet de gezonde sporter wellicht de wenkbrauwen fronsen. 
 

Goede vs. slechte vetten 

Gelukkig gaat het hierbij vooral om onverzadigde of goede vetten. Onverzadigde vetten hebben een positieve invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. Zij verhogen de goede HDL cholesterol en verlagen de slechte LDL cholesterol. Op die manier beschermen onverzadigde vetten tegen hart- en vaatziekten. Anderzijds zijn ook verzadigde of slechte vetten in noten terug te vinden. Hun effect is juist het tegenovergestelde van dat van de onverzadigde vetten. Zij verhogen de cholesterol en doen de LDL in het bloed stijgen. 

De verhouding verzadigde versus onverzadigde vetten verschilt bij noten van soort tot soort. Hazelnoten, walnoten of amandelnoten bevatten in het algemeen relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan bijvoorbeeld cashewnoten of pinda?s. Daarnaast is er de hoge calorische waarde van noten. Zeker voor personen bij wie gewichtsbeheersing belangrijk is, kan dit een valkuil zijn.

 

Het voledige artikel kan je lezen in het maart nummer van Runnig, 2014.